اسلام در فرانسه

از دانشنامه‌ی اسلامی

موقعیت جغرافیایی فرانسه

جمهوری فرانسه با مساحت 543965 کیلومتر مربع که تقریبا معادل یک سوم خاک ایران است در غرب اروپا قرار دارد. مرزهای این کشور از شمال به دریای مانش از شرق به بلژیک، لوکزامبورگ، جمهوری فدرال آلمان، سوئیس و ایتالیا و از جنوب به دریای مدیترانه و اسپانیا و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می شود. فرانسه علاوه بر منطقه اروپایی خاک خود دارای مناطقی در ماورای بحار و دریای مدیترانه است که این مناطق نیز جزو سرزمین فرانسه هستند.

اسلام در فرانسه

اسلام پس از کاتولیک دومین دین بزرگ در فرانسه محسوب می شود و به طور تقریبی دارای 4 تا 6 میلیون نفر جمیعت است که دارای سابقه فرهنگی هستند. در سال 2004، وزارت کشور فرانسه تعداد مسلمانان را 1/4 میلیون نفر برآورد کرد (این در شرایطی است که برخی از منابع دیگر تعداد مسلمانان را بین 5 تا 6 میلیون نفر برآورد کرده اند) و تعداد فرانسوی هایی که اسلام آورده اند 40 هزار نفر اعلام شده است.

این در شرایطی است که بر اساس قانونی که در سال 1872 در این کشور تصویب شد، جمهوری فرانسه نباید در آمارگیری و سرشماری های خود پرسش دینی یا قومی مطرح کند.

جمعیت مسلمانان فرانسه

به دلیل روابط تاریخی فرانسه با جهان اسلام، مسلمان این کشور بزرگترین جامعه مسلمانان را در اروپای غربی و به طول کلی در اروپا را در خود جای داده است. اسلام، بعد از کاتولیک مسیحیت به عنوان دومین دین این کشور به شمار می رود، به طورى که تعداد مسلمانان بیش از پروتستان ها و یهودیان این کشور است. در کشور فرانسه 1 میلیون پروتستان، 600 هزار نفر بودایی، 525 هزار نفری یهودی و 150 هزار نفر ارتدکس شرقی زندگی می کنند.

تعداد مسلمانان فرانسه را بین 5 تا 6 میلیون نفر تخمین زده اند که بیشترین تعداد مسلمانان، در شهرهاى پاریس، مارسى و لیون اقامت دارند. 35 درصد مسلمانان الجزایری تبار بوده، 25 درصد مراکشی و 10 درصد نیز تونسی تبار هستند. تعداد افرادی که به اسلام روی آورده اند نیز 30 هزار نفر برآورد شده است.

تعداد فرانسوی های غیرعربی که اسلام آورده اند مشخص نیست، در میان آمار و نتایجی که درباره حضور مسلمانان مشاهده می شود می توان به این حقیقت اشاره کرد که تعداد زنانی که اسلام می آورند. در مقایسه با مردان بیشتر است و ناظران تأکید کرده اند اسلام آوردن زنان مسلمان ارتباط چندانی به ازدواج با مردان مسلمان ندارد.

ورود اسلام به فرانسه

در دهه 1830 با استعمار الجزایر از سوی فرانسه، مسلمانان در این کشور اقامت گزیدند. بخش مهم جمعیت کنونى مسلمانان در اروپا، معلول مهاجرت مسلمانان، به ویژه بعد از جنگ جهانى دوم است. در دهه 60 به دلیل نیاز مبرم اروپا به نیروى کار، جمعیت مهاجران مسلمان در جستجوى کار در حال شکل‌ گیرى بود.

اولین نسل اقلیت مسلمان فرانسه مهاجرانی بودند که امروزه به عنوان نیروی کار بازنشسته شده اند و ارتباط قوی با کشور خود که خانواده آنها در آن زندگی می کنند دارند. در سال 1974 قانونی تصویب شد که به موجب آن خانواده های مهاجران در این کشور سکونت داشته باشند، از این رو تعداد بسیاری زن و کودک به فرانسه نقل مکان و تعداد قابل توجهی از آنها که نمی خواستند به کشورهای خود بازگردند درخواست تبعیت فرانسه خود را ارائه کردند. اما با آمدن نسل دوم فرانسوی هایی که در این کشور متولد شدند وضعیت متفاوت شد، چرا که آنها به واسطه قانونی که اظهار می دارد در هر کشوری متولد شوید، تبعه آن محسوب می شوید به عنوان شهروندان فرانسه تلقی شدند.

به دنبال جنگ جهانی دوم از آنجا که فرانسه نیروهای کار کافی برای بازسازی این کشور نداشت مهاجرات از الجزایر و مستعمره های شمال آفریقا وارد فرانسه شدند، اگر چه تاریخ ورود اسلام به فرانسه به پیش از آن، یعنی ساخت مسجد جامع پاریس درسال 1922 باز می گردد.

منابع

اسلام و مسلمانان در فرانسه، سایت مجمع جهانی مجمع جهانی اهل‌بیت علیهم السلام، به نقل از خبرگزاری مهر.